مشت آهنین

تاریخ ارسال : 1400/10/25

نفع مجموعه مارول نتفلیکس با «مشت آهنین مارول»، اولین فاجعه واقعی در این دنیای تلویزیونی موفق، به ابعاد همه گیر رسیده است. در حالی که آنها ویژگی های خود را داشته اند

نفع مجموعه مارول نتفلیکس با «مشت آهنین مارول»، اولین فاجعه واقعی در این دنیای تلویزیونی موفق، به ابعاد همه گیر رسیده است. در حالی که آنها ویژگی های خود را داشته اند، تا به امروز هر سریال مارول در نتفلیکس ("دردویل"، "جسیکا جونز"، "لوک کیج") به درجات مختلف از یک بیماری عجیب رنج می برد که در آن نویسندگان 10 قسمت را برای روایت داستانی انتخاب می کنند. آنها واقعا می توانند در دو یا سه تشخیص دهند. این پویایی در اینجا تقریباً به حد خنده‌آوری می‌رسد، زیرا هر قسمت یک ساعته «Iron First» با آنقدر دیالوگ‌های تکراری پر می‌شود که فرد شروع به فکر می‌کند که آنها فقط چند فیلمنامه نوشته‌اند و سپس از بازیگران می‌خواهند که حرفشان را بزنند. جبران این نفخ در سری های قبلی، چند رقص مبارزه بسیار عالی و استفاده از صحنه («دردویل»، حداقل در فصل اول)، تفسیری درباره نابرابری جنسیتی و قدرت پدرسالاری («جسیکا جونز»)، و بررسی شکاف های نژادی و تفاوت های فرهنگی ("لوک کیج"). "مشت آهنین" هیچ یک از موارد بالا را ندارد. این بزرگترین اشتباه نتفلیکس تا به امروز است، و من کنجکاو هستم که ببینم چگونه از آن بهبود می یابند.

فین جونز نقش دنی رند را بازی می کند که واقعاً به او مشت آهنین نمی گویند. من فکر می کنم او قدرت مشت آهنین را دارد، اما من به سختی می دانم یا اهمیت می دهم. مهمتر از آن، دنیا فکر می‌کند که دنی رند سال‌ها پیش در یک سانحه هوایی که پدر و مادرش را نیز گرفت، درگذشت. او به «ساختمان خود» در شهر نیویورک برمی‌گردد تا بفهمد که شریک پدر میلیاردرش، هارولد میچوم (دیوید ونهام) نیز مرده است و فرزندان میچوم جوی (جسیکا استروپ) و وارد (تام پلفری) شرکت را اداره می‌کنند. آن‌ها به رند پابرهنه و کثیف نگاه می‌کنند و یک مرد کلاهبردار را می‌بینند، فردی که گمان می‌کنند توسط یک شرکت رقیب استخدام شده است تا آنها را پایین بیاورد. و بنابراین آنها هر کاری می کنند تا دنی را حتی از تلاش برای اثبات هویتش باز دارند - از جمله حبس کردن او در بیمارستان روانی.

در طول چند قسمت اول، سوابق دنی پر شده است. ما متوجه شدیم که او از سقوط هواپیما جان سالم به در برده و در مکانی به نام K’un-Lun بزرگ شده است، جایی که به او تسلط بر کونگ فو و روشنگری ذن آموزش داده شده است. و منظورم آن نوع تسلط بر کونگ فو نیست که در دوجوی استریپ مال می بینید. منظورم نوعی از تسلط در کونگ فو است که می تواند از زمان و مکان فراتر رود و به مرد اجازه دهد با مشت آهنین خود از دیوار بکوبد. او فقط به نیویورک بازگشته است و سعی می کند دوباره با دوستان دوران کودکی خود و همکارانش متحد شود، اما جوی و وارد ابتدا بهت زده، سپس شک و سپس قتل. بله، «مشت آهنین» درباره مردی است که با میلیاردرهای خشمگینی که با قاشق‌های نقره‌ای در دهان به دنیا آمده‌اند مبارزه می‌کند.

در داستان فرعی جالب‌تر سریال، دنی با یک متخصص هنرهای رزمی جوان به نام کالین وینگ (جسیکا هنویک، که به راحتی از قسمت‌هایی که من دیدم آسیب‌دیده‌تر بیرون می‌آید) دوست می‌شود، که در ابتدا به چادرنشین اعتماد نمی‌کند اما متحد می‌شود. این نمایش همچنین با بازگرداندن جری هوگارث (کری-آن ماس) از جسیکا جونز و شخصیت تکرار شونده همه این نمایش ها، کلر تمپل (روزاریو داوسون)، عمدتاً از "دردویل"، رند را به دنیای شخصیت های دیگر بازگرداند. "

آنچه در مورد «مشت آهنین» قابل توجه است این است که چقدر از آن کم است. هیچ زبان بصری، هیچ حسی از محیط، هیچ شخصیتی که به آنها اهمیت می دهید (به جز کمی با Henwick’s Wing)، هیچ پیام اجتماعی، حس شوخ طبعی و فضایی وجود ندارد. «مشت آهنین» از نظر خلاقانه‌ای به اندازه «چهار شگفت‌انگیز» جسیکا آلبا است که احساس می‌کند محصولی است، اما حتی آن فیلم‌ها دارای عناصر درجه B هستند که نوعی گریز را ارائه می‌کنند. حتی آن هم در اینجا گم شده است. و مسائل مربوط به تخلفات فرهنگی باید در نحوه استفاده این نمایش از فرهنگ های آسیایی مورد توجه قرار گیرد. به نظر نمی رسد که در شخصیت یا ارگانیک گنجانده شود، اغلب به این شکل برخورد می شود: «آیا کونگ فو جالب نیست و آیا نباید به رژه محله چینی برویم و آیا می خواهید نصیحتی بشنوید که به نظر می رسد ظاهر شده است. از یک کلوچه ثروت؟» این یک فکر بعدی است، به جای ارتباط فرهنگی واقعی، ویترین لباس پوشیدن است.

نتفلیکس به سرعت به سراغ سریال بعدی خود می رود (یکی جدید احتمالاً در حین خواندن این مطلب شروع به کار کرد)، اما «مشت آهنین» نوعی برنامه است که مطمئناً برای چندین فصل طراحی شده است و به عنوان پلی از سه نمایش دیگر به  مدافعان، بزرگترین رویداد تاریخ تلویزیون مارول است که اکنون در حال فیلمبرداری است. («مشت آهنین» آخرین قسمت یک مقدمه چهار پرده ای است). بعید است که طرفداران مارول و وفاداران نتفلیکس در تعداد قابل توجهی از «مدافعان» روی گردان شوند، اما پس از 13 قسمت از این سرمایه گذاری ضعیف، مطمئناً با ابروهای شکاک تر به آن نزدیک خواهند شد.